lauantai 2. huhtikuuta 2022

Nojoud 10 vuotta, eronnut

Jemeniläistytön koskettava tositarina

Kirppikseltä tarttui mukaan pokkari, jonka nimi herätti kiinnostusta. Nojoud 10 vuotta, eronnut. Vaikka pahaa tekee lukea kirjoja lapsien kohtaloista, on tärkeää tuoda näitä järkyttäviä tapahtumia esille. 

Vaikka ymmärrän, että vieraassa kulttuurissa on omat juttunsa ja tapansa, en voi kuitenkaan ymmärtää kaikkea. En ymmärrä, miten muut naiset sallivat lapsiavioliitot. Miten voidaan naittaa 10-vuotias, täysin avioelämästä tietämätön lapsi? 

Kirjasta paistaa Nojoudin lapsellisuus ja lapsellinen, tietämätön suhtautuminen ympäröivään maailmaan. Voi, kun olisikin keinot estää nämä sairaat ja kuvottavat lapsiavioliitot. Ja ylipäätään parantaa naisten asemaa esim. Jemenissä. 

Suosittelen lukemaan! 


Kirjailija: Nojoud Ali, Delphine Minoui
Kustantaja:Gummerus Kustannus Oy 
Toinen painos, 2010
Sivumäärä: 182
Ranskankielinen alkuteos on ilmestynyt 2009

"Nimeni on Nojoud ja olen kotoisin pienestä jemeniläiskylästä. Olen kymmenvuotias, tai ainakin luulen niin. Minun maassani maaseudulla lapsilla ei nimittäin ole henkilöllisyystodistusta eikä heidän syntymäänsä rekisteröidä. Vamhempani pakottivat minut naimisiin itseäni kolme kertaa vanhemman miehen kanssa, ja mies pahoinpiteli ja käytti minua hyväkseen. Eräänä aamuna lähtiessäni ostamaan leipää, hyppäsin bussiin ja pakenin oikeustalolle. Olin siellä siihen asti, kunnes yksi tuomari suostui kuuntelemaan minua... "

Nojoudin uskomaton tarina kertoo rohkeasta jemeniläistytöstä, joka uskalsi uhmata maansa perinteitä pyytämällä avioeroa - ja myös sai sen! Nojoud Ali sai tunnustuksena rohkeudestaan Women's World - palkinnon. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti